Undervisning og livet som freelance sanger » Hege Gustava Tjønn
10/08/2017

Undervisning og livet som freelance sanger

Jeg håper å kunne utvide undervisningsdelen av arbeidet mitt.

Jeg har gjort noen mesterklasser og en workshop ved siden av de par faste elevene jeg har privat, de som holder ut at jeg er borte deler av året, og jeg synes det er fantastisk å undervise. For tiden søker jeg stillinger i høgskolevesenet og ved universiteter og håper på en framtid som lærende i sang og interpretasjon.

Det er klart at en som freelance sanger egentlig ikke har noe begrep om tettheten av arbeidet med studentene som en slik stilling fører med seg. Framfor alt tenker jeg på det store ansvaret for andre menneskers framtid som en tar på seg ved å veilede dem. Gå veien må de jo selv, men særlig med hensyn til sangteknikk ligger et stort ansvar på den lærende.

Foreløpig har jeg hatt mye å gjøre som sanger selv og har ikke kunnet forene tanken på konsekvent å skulle bygge opp framtidige sangere med å forsette å gjøre operaroller som forlanger at jeg reiser bort i ukesvis. Jeg er klar over at endel professorer gjør det slik, og at det må være slik i noen tilfeller, særlig når det er unge virtuoser som bestilles til stillingen, for de må jo fortsette sin egen karriere, men jeg har alltid tenkt at det er et svik mot studentene når man forsvinner i lange perioder.

For tiden arbeider jeg med en kvinne som underviser i sang ved en operahøgskole. Hun må jo også være her og arbeide med produksjonen, like lenge som jeg. Men skolen har innrettet en utveksling med professorer fra andre institutter i andre land, så hennes studenter får den undervisningen de skal ha, og i tillegg får de nye synsvinkler og kanskje andre metoder. Det kan være forfriskende og bidra til utvikling, og hun kan gjøre sitt arbeid som operasanger med konsentrasjon og uten bekymringer. Hun forteller at det er vanlig å ha slike utvekslinger, og selv skal hun til Georgia og Sveits og gjeste der. Det har vært inspirerende også for henne som lærer, når hun har vært på slike oppdrag før.

Så jeg har fått et litt annerledes syn på å kombinere lærerstilling og karriere som sanger. Men det er klart at om jeg skulle få en stilling noe sted (det er ikke så veldig stor sjanse for det; jeg er jo et no-name i de fleste sammenhenger, og universitetene tenderer til å ansette store navn), ville jeg måtte takke nei til endel av tilbudene som kommer inn, for jeg reiser en god del for tiden.

Forrige sesong var jeg fire måneder i Sverige (Lucrezia Borgia i Malmö), tre uker i Tyskland (Baronessen i Pariser Leben, Magdeburg), ti dager i Kanada og ti dager i Japan, dessuten korte turer i Bratislava og Krakow med gallakonserter, bortsett fra det jeg gjorde i Wien og omegn. Og jeg er mor til en 13 år gammel gutt, som trenger at jeg er hjemme når jeg ikke reiser. Min mann er freelance skuespiller og reiser også bort for sine roller, så vi har det slik at den som har en kontrakt, oppfyller den, og da må den andre takke nei til tilbud i den perioden.
Denne sesongen er jeg borte hjemmefra i to måneder nå i høst, så i Chicago, Ottawa og i Japan på turné i tre-fire uker over nyttår, og fra Mars til Juni synger jeg Titania i den store operaen “Der Park” av Hans Gefors i Malmö.

Neste sesong er helt åpen, ingen oppdrag, ingen anelse. Det er spennende.

Kanskje jeg får muligheten til å undervise? Lære bort det jeg har tilegnet meg av kunnskap over flereogtyve år som aktiv sanger?

Vi får se. Jeg søker!

Hilsen Hege Gustava


Dieser Beitrag wurde noch nicht kommentiert

RSS-Feed für Kommentare dieses Beitrags - Die Trackback-Adresse

Einen Kommentar abgeben



Hege Gustava Tjønn

2013 © Hege Gustava Tjønn  ||   Webdesign: © Die Weberin  ||  Impressum