Oktober » 2017 » Hege Gustava Tjønn
10/08/2017

Undervisning og livet som freelance sanger

Jeg håper å kunne utvide undervisningsdelen av arbeidet mitt.

Jeg har gjort noen mesterklasser og en workshop ved siden av de par faste elevene jeg har privat, de som holder ut at jeg er borte deler av året, og jeg synes det er fantastisk å undervise. For tiden søker jeg stillinger i høgskolevesenet og ved universiteter og håper på en framtid som lærende i sang og interpretasjon.

Det er klart at en som freelance sanger egentlig ikke har noe begrep om tettheten av arbeidet med studentene som en slik stilling fører med seg. Framfor alt tenker jeg på det store ansvaret for andre menneskers framtid som en tar på seg ved å veilede dem. Gå veien må de jo selv, men særlig med hensyn til sangteknikk ligger et stort ansvar på den lærende.

Foreløpig har jeg hatt mye å gjøre som sanger selv og har ikke kunnet forene tanken på konsekvent å skulle bygge opp framtidige sangere med å forsette å gjøre operaroller som forlanger at jeg reiser bort i ukesvis. Jeg er klar over at endel professorer gjør det slik, og at det må være slik i noen tilfeller, særlig når det er unge virtuoser som bestilles til stillingen, for de må jo fortsette sin egen karriere, men jeg har alltid tenkt at det er et svik mot studentene når man forsvinner i lange perioder.

For tiden arbeider jeg med en kvinne som underviser i sang ved en operahøgskole. Hun må jo også være her og arbeide med produksjonen, like lenge som jeg. Men skolen har innrettet en utveksling med professorer fra andre institutter i andre land, så hennes studenter får den undervisningen de skal ha, og i tillegg får de nye synsvinkler og kanskje andre metoder. Det kan være forfriskende og bidra til utvikling, og hun kan gjøre sitt arbeid som operasanger med konsentrasjon og uten bekymringer. Hun forteller at det er vanlig å ha slike utvekslinger, og selv skal hun til Georgia og Sveits og gjeste der. Det har vært inspirerende også for henne som lærer, når hun har vært på slike oppdrag før.

Så jeg har fått et litt annerledes syn på å kombinere lærerstilling og karriere som sanger. Men det er klart at om jeg skulle få en stilling noe sted (det er ikke så veldig stor sjanse for det; jeg er jo et no-name i de fleste sammenhenger, og universitetene tenderer til å ansette store navn), ville jeg måtte takke nei til endel av tilbudene som kommer inn, for jeg reiser en god del for tiden.

Forrige sesong var jeg fire måneder i Sverige (Lucrezia Borgia i Malmö), tre uker i Tyskland (Baronessen i Pariser Leben, Magdeburg), ti dager i Kanada og ti dager i Japan, dessuten korte turer i Bratislava og Krakow med gallakonserter, bortsett fra det jeg gjorde i Wien og omegn. Og jeg er mor til en 13 år gammel gutt, som trenger at jeg er hjemme når jeg ikke reiser. Min mann er freelance skuespiller og reiser også bort for sine roller, så vi har det slik at den som har en kontrakt, oppfyller den, og da må den andre takke nei til tilbud i den perioden.
Denne sesongen er jeg borte hjemmefra i to måneder nå i høst, så i Chicago, Ottawa og i Japan på turné i tre-fire uker over nyttår, og fra Mars til Juni synger jeg Titania i den store operaen “Der Park” av Hans Gefors i Malmö.

Neste sesong er helt åpen, ingen oppdrag, ingen anelse. Det er spennende.

Kanskje jeg får muligheten til å undervise? Lære bort det jeg har tilegnet meg av kunnskap over flereogtyve år som aktiv sanger?

Vi får se. Jeg søker!

Hilsen Hege Gustava

Under en kvinnas hjärta

Jeg er i Piteå. I Norbotten i Sverige.

“Under en kvinnas hjärta” er en kirkeopera av Leif Janzon og Sven-David Sandström. Den uroppføres i Piteå og går så på turné i kirker i Norrbotten. Mira Bartov har regien, David Björkman dirigerer. I morgen kommer orkesteret, det blir et mindre ensemble på rundt 8 musikere fra Norrbottensmusiken, det skal bli spennende å høre dem.

Operaen handler om tre kvinner fra bibelen; Anna, Elisabeth og Mirjam/Maria. Den behandler alle aspekter rundt det å bli mor, livets under, fortvilelsen når en ikke kan bli mor, panikken når en blir gravid uten å ha ønsket om å bli mor og så videre.
Selv har jeg æren å gestalte Gabrielle; en tre-ånd/engel/indre stemme/ budbærer fra det Guddommelige, og det er en virkelig spennende oppgave. Musikken er lettsunget og sikkert lett tilgjengelig, har faser med kontraster og tydelig beskrivelse av indre konflikter som river i ørene og rister i følelsene, bringer ofte kirkelige elementer uten å bli for behagelig. Teatermusikk.

Regien er ofte koreografisk, mye sies uten ord, historien er beriket og utdypet gjennom det sceniske utgangspunktet som er valgt for denne produksjonen: En kunstner har oppdraget å utsmykke en kirke og skaper en stor skulptur av en hånd. Arbeidet på den tar tretti år, og de tre kvinnene i operaen er samtidig denne kunstneren i tre ulike faser av sitt liv. Ivrig begynner hun på sitt livsverk og har ingen behov for familie, midt i arbeidet begynner hun å lide av lengselen etter å bli mor og redselen som flere aborter fører med seg, ved slutten av arbeidet, når det er så godt som ferdig, gripes hun av tomheten og angsten for framtiden uten Oppgaven.

Operaen behandler tiden som ER, alt som flettes sammen i kirkerommet/kunsten/generasjonenes gang, samtidig som den helt konkret forteller historien om Anna, som ikke trodde hun skulle få barn, men som helt sent i livet fødte Maria og av takknemlighet ga henne til Gud; historien om Elisabeth, som heller ikke trodde hun skulle få bli mor, men som så føder Johannes Døperen; og historien til Maria, som allerede som småbarn ble satt i kloster, og så snart man fryktet at hun skulle bli kjønnsmoden, ble forlovet med enkemannen Josef (som ikke var så begeistret), og som fødte Jesus. På scenen finnes de tre kvinnene, Gabrielle og fire engler/ånder som fungerer som Gabrielles forlengede armer og har funksjon som et gresk kor.

I morgen begynner vi å arbeide i selve kirkerommet, som sagt kommer orkesteret også, det skal bli overordentlig spennende å høre musikken slik den er komponert for aller første gang. Den egentlige premieren for denne musikken! Dessverre er ikke komponisten i Sverige, han er professor i Amerika og kan ikke være tilstede.

Det var det jeg har å berette om dette til nå.
Premieren er jo ved slutten av neste uke, vi får se hvordan publikum og kritikere reagerer!

http://norrbottensmusiken.se/ensembler/pitea-kammaropera/produktioner/2017/under-en-kvinnas-hjarta/

Alt godt,
klem fra Hege Gustava



Hege Gustava Tjønn

2013 © Hege Gustava Tjønn  ||   Webdesign: © Die Weberin  ||  Impressum